In het huidige digitale tijdperk is de manier waarop we contact maken met bedrijven fundamenteel veranderd. Met de opkomst van AI chatbots, elektronische communicatie en online winkelen is het menselijke element in klantinteracties afgenomen. Deze verschuiving maakt het eerste contact - de eerste ervaring van een klant met je merk - van cruciaal belang.
Indrukwekkend gedenkwaardig of flauw, deze vroege ontmoetingen zetten de toon voor toekomstige interacties. Aangezien de verkoop van e-commerce de afgelopen tien jaar met bijna 1000% is gestegen, is het gemak van overal en altijd winkelen een norm geworden. Hierdoor komen merken voor nieuwe uitdagingen te staan, maar ook kansen om in contact te komen met klanten op een manier die verder gaat dan de traditionele persoonlijke ervaring.
Een cruciaal aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien, is de verpakking. Het gaat niet alleen om het verpakken van je product; het is een verlengstuk van je merk en een belangrijk onderdeel van de algehele ervaring van de klant. Het fenomeen van "unboxing"-video's, met miljarden views op YouTube, onderstreept het belang van een doordachte verpakking. Het is een kans om een positieve, blijvende indruk te maken op zowel het bewuste als het onbewuste niveau van de perceptie van je klant. Ongeacht of je al prioriteit gaf aan verpakkingen of er net mee begint, is er altijd ruimte om de manier waarop je verpakking de waarden van je merk weerspiegelt, zoals topkwaliteit of toewijding aan duurzaamheid, te verbeteren.
Laten we ons eens verdiepen in de belangrijkste verpakkingsoverwegingen die de ervaring van de klant kunnen verbeteren:
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je verpakkingsmateriaal stevig genoeg is om je product(en) tijdens het transport te beschermen. Een populaire aanpak is het gebruik van extra vulling en demping om producten te beschermen tegen schade. Gebruik van een doos op maat van het product vermindert echter vaak de schade zonder dat er extra vulmateriaal nodig is.
Kies verpakkingen die aansluiten bij je ESG-doelstellingen en je inzet voor het milieu wereldwijd. Overweeg milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen om milieubewuste consumenten aan te spreken. Door simpelweg te kiezen voor duurzame en recyclebare verpakkingsmaterialen en verspillende plastic opvulmiddelen te beperken, kun je een groot statement maken.
Bij Packsize geloven we dat on-demand right-sized verpakkingen voor alle klanten en voor de planeet de beste duurzame oplossing bieden.
Leid klanten naar online materiaal zoals productgidsen of gebruikstips. Inserts kunnen vervelend zijn en online kan iedereen direct met je materiaal aan de slag. Moedig klanten bovendien aan om hun unboxing ervaring op social media te delen om je merk op te bouwen en terugkoppeling te geven op wat goed werkt en waar verbeterpunten zijn.
Overweeg om verschillende verpakkingsopties aan te bieden, zodat klanten hun favoriete verpakkingstype kunnen kiezen. Sta open voor het testen van verschillende verpakkingsopties tegen verschillende prijzen. We hebben het gedrag en sentiment onder jongere consumenten bestudeerd en zij zijn vaak bereid om aan de kassa meer voor hun bestelling te betalen als deze op een duurzame manier is verpakt.
Personalisatie is waarschijnlijk de beste manier om verbinding met de klant te bereiken. Overweeg om bij sommige bestellingen een bedankbriefje te voegen of een persoonlijk bericht waarin je ze bedankt voor hun aankoop. Aan dit eenvoudige gebaar kun je tegen lage kosten een klant voor het leven overhouden!
Ongeacht op welk punt in je reis je je momenteel bevindt, blijf werken aan een duurzamere en positieve klantervaring als het gaat om verpakkingen. Alle bedrijven zouden verpakkingen moeten beschouwen als onderdeel van de producten die hun klanten bij elke geplaatste bestelling ervaren. Met die instelling kan iedereen eenvoudige stappen zetten om de band tussen het merk en de klant te verdiepen terwijl we de komende maanden en jaren steeds meer groeien en verbinden.
Neem vandaag nog contact met ons op voor een persoonlijke analyse van uw verzendproces.