In de hedendaagse zakelijke en consumentenmarkt is het nog nooit zo belangrijk geweest om producten snel bij de consument te krijgen. Inmiddels is het onmisbaar bij het werven en behouden van klanten. Of het nu B2B of B2C is, deze dynamiek beïnvloedt de inkoopkeuzes die we elke dag maken. Just-in-time (JIT)-fulfilment is de nieuwe norm en heeft een grote impact op de manier waarop bedrijven werken en consumenten zich gedragen.
Grote online retailers verleggen de lat met fulfillment op dezelfde of de volgende dag. Dit dwingt veel bedrijven om in wezen distributeurs te worden om te overleven in de huidige markt. De uitdaging hierbij is dat niet alle organisaties geschikt zijn om als distributeur te dienen. Van de infrastructuur tot de systemen tot de mensen; distributie is simpelweg geen kerncompetentie. Deze druk onderstreept een grote kans in de markt om de expertise en capaciteiten van Third-Party Logistics (3PL)-leveranciers te benutten om de distributiekloof te dichten en tegelijkertijd de klantervaring te verbeteren en zo de klanttevredenheid en -retentie te verhogen.
Laten we eens in de waarde duiken die 3PL-leveranciers leveren en hoe de juiste verpakking die waarde op schaal kan vergroten:
Redenen om gebruik te maken van 3PL's verschillen van organisatie tot organisatie, maar het komt eigenlijk neer op mogelijkheden en waarde. De grote spelers op het gebied van 3PL kunnen de kosten verlagen, de efficiëntie verbeteren, hun activiteiten opschalen en zich richten op hun kernactiviteiten, terwijl ze hun klanten expertise bieden op het gebied van distributie en supply chain management. Met activiteiten en magazijnruimte over de hele wereld, en geconcentreerde capaciteiten in strategische hubs, voegen 3PL-aanbieders een extra niveau van waarde toe. Producten sneller in handen van consumenten krijgen is belangrijker dan ooit tevoren en is vaak een vereiste voor klantenbinding. Het verwerven en uitbouwen van distributieruimte in deze belangrijke hubs is zowel kostbaar als tijdrovend, maar een 3PL-contract kan snelle toegang verlenen tot een expeditiecentrum, terwijl de vraag kan worden gekapitaliseerd. Voor bedrijven die goed zijn in het maken en op de markt brengen van producten, kan het heel zinvol zijn om samen te werken met bedrijven die experts zijn in distributie.
Aan de oppervlakte lijkt het misschien eenvoudig, maar distributie is moeilijk. Tussen het beheren van de toenemende consumentenvraag, snellere leveringsverwachtingen, personeelsverloop en de snelle opkomst van distributieautomatisering is de uitvoering van 3PL's een ongelooflijke uitdaging. Bovenop deze uitdagingen hebben veel 3PL-contracten een looptijd van slechts 2-3 jaar, met jaarlijks terugkerende kostenbesparingen om een contract te behouden. Deze omstandigheden creëren een duidelijke kans voor investeringen in automatisering, maar brengen ook het risico met zich mee van een beperkte Return on Investment voor kapitaalinvesteringen. Om deze risico's te compenseren worden magazijnen met meerdere klanten steeds gebruikelijker in de 3PL-wereld, waardoor technologie-investeringen beter benut kunnen worden voor een portfolio van klanten. Met gespreide einddata van contracten wordt de operationele veiligheid voor 3PL-aanbieders verbeterd en kunnen kapitaaluitgaven worden gespreid over meerdere contracten.
Bovendien worden technologiehuurcontracten (PaaS, RaaS, SaaS) aantrekkelijker omdat ze beter gestructureerd kunnen worden om op één lijn te liggen met 3PL-contracten en een veel sterkere ROI opleveren. Tot slot is het belangrijk om data of de kwaliteit en volledigheid van dergelijke data te erkennen. Vaak erven 3PL-leveranciers klantgegevens die gedateerd of onnauwkeurig kunnen zijn of kritieke elementen kunnen missen. Deze dynamiek vermindert de werkelijke effectiviteit van 3PL leveranciers en hun vermogen om hun distributie-expertise te maximaliseren zonder verdere investeringen. De beperkende factor hierbij is vaak de contractduur en de tijd die het kost om te investeren in het opschonen van gegevens voor een effectievere bedrijfsvoering.
We hebben de waardestromen besproken die 3PL-organisaties aan hun klanten kunnen leveren, maar er wordt ook een groot voordeel behaald door de implementatie van technologie in de distributieomgeving. Er kunnen enorme output- en efficiëntievoordelen worden behaald, van geavanceerdere systemen voor magazijnbeheer en -uitvoering (WMS/WES) tot het strategisch inzetten van robotica. Deze winst biedt mogelijkheden voor aanzienlijke besparingen en capaciteiten, maar kan worden geminimaliseerd als de hele workflow niet is geoptimaliseerd.
Hogere picksnelheden en een grotere nauwkeurigheid zullen het knelpunt bij inpakstations alleen maar verder benadrukken, wat leidt tot de mogelijkheid van On Demand Packaging®-oplossingen die zijn geïntegreerd met de algehele workflow. Als deze oplossingen op de juiste manier worden geïntegreerd, vergroten ze de voordelen van distributieautomatisering nog verder. De kosten van golfkarton kunnen aanzienlijk worden verlaagd door het verbruik terug te dringen, terwijl de arbeidsuitdagingen worden verzacht door een sterkere output te behalen uit verminderde arbeidsmiddelen. Wat nog belangrijker is, is dat de impact op de uitgaande logistieke kosten waarschijnlijk met 10% of meer zal worden verminderd, wat vaak de grootste gevolgen voor de bedrijfsresultaten met zich meebrengt. Simpel gezegd is het verplaatsen van dezelfde hoeveelheid spullen in minder vrachtwagens een win-win voor alle partijen. Door On Demand Packaging-oplossingen te implementeren in de distributieworkflow, kunnen 3PL-providers een enorme impact hebben op de operationele en marktuitdagingen waarmee ze dagelijks worden geconfronteerd. Deze oplossingen sluiten direct aan bij veel 3PL SLA's en bieden een kans om hun klanten kostenbesparingen te bieden die boven de doelstelling liggen.
Het komt erop neer dat het doen van een grote kapitaalinvestering en het introduceren van een procesverandering om een On Demand Packaging®-oplossing te implementeren een riskante beslissing kan zijn. Dit geldt vooral als een 3PL-contract slechts 2 tot 3 jaar gegarandeerd is en voortdurend onder druk staat om jaar na jaar besparingen te realiseren. ROI's moeten worden gerealiseerd op een tijdspanne van maanden - niet jaren - met opties om snel van koers te wijzigen. Deze omstandigheden brengen veel risico's met zich mee en kunnen moeilijker worden op basis van elke contractstructuur.
Maar wat als dat risico kan worden beperkt door je echt te onderscheiden van de concurrentie en van de normen in de sector? De inzet van opkomende verpakkingstechnologie hoeft niet gepaard te gaan met uitgebreide ROI-investeringen, aangezien het PaaS-model een geweldige kans biedt met minder risico's. De 3PL-markt is klaar voor innovatieve technologie en disruptief denken. Wie deze mentaliteit omarmt, heeft de potentie om de markt te overtreffen en nieuwe en bestaande klanten ongeëvenaarde waardestromen en kostenbesparingen te bieden die in de huidige markt niet vaak voorkomen. Door gebruik te maken van de juiste technologie in 3PL-operaties kunnen bedrijven vandaag de beste resultaten leveren en tegelijkertijd de mogelijkheid hebben om snel te evolueren voor de toekomst.
Neem vandaag nog contact met ons op voor een persoonlijke analyse van uw verzendproces.