28 februari 2024

De exponentiële groei van de vraag naar e-commerce, in combinatie met een krimpend arbeidsaanbod en een toenemende focus op duurzaamheid, heeft geleid tot een ware revolutie in de verpakkingsindustrie. Dit omvat ook de adoptie en implementatie van verpakkingsautomatisering. Voor sommigen is automatisering compleet nieuw en onbekend terrein, terwijl het voor anderen een natuurlijke evolutie is. Ongeacht de mate waarin een organisatie klaar is voor automatisering, beginnen leiders zich vragen te stellen over het volgende:

  • Hoe compromisloze kwaliteit te behouden:
    Als de doorvoer toeneemt en stressmomenten van orderafhandeling op zijn hoogst zijn, hoe kunnen de werkzaamheden dan zo worden opgeschaald dat bestellingen efficiënt en economisch worden verpakt en de producten erin worden beschermd? Slechte verpakkingen leiden vaak tot hoge verzendkosten, overmatig materiaalverbruik en een slechte klanttevredenheid vanwege beschadigde dozen. Dit alles heeft een negatieve impact op de winst en reputatie van het bedrijf. 
  • Hoe bezorg je een uitzonderlijke uitpakervaring:
    De uitpakervaring is een verlengstuk van het merk en een belangrijk contactpunt met consumenten. Operationeel- en marketingmanagers maken zich steeds meer zorgen over de manier waarop hun klanten hun producten ontvangen en wat hun ervaring is als ze deze openen. Beschadigde en zoekgeraakte pakketten, overmatig opvulmateriaal of moeilijk te openen verpakkingen doen allemaal afbreuk aan deze ervaring.  
  • Hoe schaal je op een duurzame manier op:
    Hoe kunnen de activiteiten met beperkte ruimte en arbeidskrachten worden opgeschaald op een manier die zowel economisch als duurzaam voor het milieu is? Deze lastige vraag wordt nog eens versterkt doordat klanten voorraden van verschillende doosformaten aanhouden en tijdelijke arbeidskrachten inhuren. Om nog maar te zwijgen over de toename van de vraag tijdens het hoogseizoen, wanneer het al een hele klus is om producten op tijd de deur uit te krijgen.  

Packsize loopt al meer dan twintig jaar voorop in deze transformatieve reis en werkt samen met leiders uit het hele bedrijfsleven. Van kleine en middelgrote ondernemingen tot wereldberoemde Fortune 500-bedrijven: Packsize heeft een centrale rol gespeeld in de revolutie van verpakkingsoplossingen. Packsize zet zich in om zijn gevarieerde klantenbestand efficiënt te laten opschalen en biedt een uitgebreid scala aan verpakkingsoplossingen. Aan de basis van de missie van Packsize ligt een vastberaden focus op het leveren van superieure right-sized dozen door middel van automatisering met On-Demand Packaging. Dit omvat het prioriteren van mogelijkheden voor right-sized verpakkingen die het gebruik van golfkarton tot een minimum beperken en tegelijkertijd eindgebruikers verrassen en het merk van het bedrijf versterken.  

Wat is een superieur doosontwerp?

Een stapel op maat gemaakte dozen met verschillende vormen.

Wat maakt een doos zo belangrijk en hoe zorgt de doos ervoor dat je op een duurzame manier kunt opschalen en tegelijkertijd voor optimale tevredenheid van de eindgebruiker zorgt? Hoewel de bescherming van goederen tijdens het transport een belangrijk aandachtspunt blijft voor operationele managers, zijn financiële managers net zo alert op de algemene kostenimplicaties van verpakkingen. Gezien het grote volume pakketten dat jaarlijks wordt verwerkt, is kosteneffectiviteit een cruciale overweging. Als antwoord op deze uitdagingen heeft Packsize machines ontwikkeld die right-sized dozen kunnen produceren, zodat producten tijdens het transport optimaal worden beschermd.

Met de nadruk op efficiënt gebruik van golfkarton is het resultaat een doosontwerp dat niet alleen superieure bescherming biedt, maar ook gemiddeld 30 tot 40 procent minder golfkarton verbruikt vergeleken met toonaangevende concurrenten in de wereld van right-sized verpakkingen. Deze strategische machines en doosontwerpen onderstrepen de toewijding van Packsize om aan de behoeften van de klant te voldoen en tegelijkertijd de productveiligheid en kostenefficiëntie te optimaliseren.

Waarom zijn het golfkarton verbruik en het afvalpercentage belangrijk?

Bij het verwerken van bestellingen met On Demand Packaging-machines is de cruciale stap van golfkarton selectie van groot belang. Dit heeft een directe impact op de verlaging van de directe kosten van bedrijven.  Packsize adviseert en hanteert een veelzijdige aanpak, waarbij meerdere pallets met verschillende breedtes golfkarton worden aangeboden waaruit de verpakkingsmachines dynamisch kunnen kiezen. Dit golfkarton heet z-Fold® en wordt geleverd in doorlopende stroken op een pallet.

Voorafgaand aan de implementatie is het cruciaal om de ordergegevens te analyseren om de beschikbare breedtes z-Fold te optimaliseren. Dit moet worden afgestemd op de specifieke productmix van het bedrijf. Deze strategische afstemming zorgt ervoor dat alleen de meest relevante breedtes z-Fold op voorraad zijn bij de klant. Door dit proces is het niet meer nodig om de meeste (of zelfs alle) kartonnen dozen op voorraad te hebben, waardoor er minder opslagruimte nodig is. Zodra de productafmetingen zijn bepaald, selecteert het systeem dynamisch de meest optimale breedte z-Fold breedte om snijafval en materiaalverbruik te minimaliseren. Dit zorgvuldige selectieproces gebeurt automatisch achter de schermen, maar is een cruciale stap in het verminderen van de hoeveelheid afval van het bedrijf vanaf het begin van het automatiseringsproces.

Een positieve uitpakervaring is cruciaal

Klanten bestellen steeds vaker producten online en laten ze direct aan huis bezorgen. Hierdoor wordt de uitpakervaring van klanten steeds belangrijker.  Vanaf het moment dat klanten het pakket ontvangen totdat ze hun producten volledig hebben uitgepakt, ervaren ze het merk. Beschadigde en te grote dozen, het gebruik van plastic, overtollig opvulmateriaal en moeilijk te openen dozen hebben allemaal een negatieve invloed op deze ervaring. Dit is waar on-demand verpakkingsoplossingen op maat uitblinken. Hiermee kunnen operations managers de doorvoer drastisch verhogen en tegelijkertijd automatisch de productbescherming en de klantervaring optimaliseren. Dit wordt bereikt dankzij automatische formaat berekening (cubing) en geïntegreerde doosopties zoals op maat bedrukte dozen, perforatiestrips en gemakkelijk hersluitbare strips.

  • Juiste formaat:
    Het op maat maken van een doos is het proces waarbij on demand een doos wordt geproduceerd die perfect past bij het product dat in de doos gaat. Hierdoor wordt lege ruimte en vulmateriaal tot een minimum beperkt of zelfs helemaal overbodig gemaakt, waardoor de verpakkings- en verzendkosten drastisch worden verlaagd. Afhankelijk van de processtromen en productmix zijn er verschillende manieren om te bepalen hoe je een doos op maat kunt maken. Dit omvat het gebruik van cubing technologie voor bestellingen met meerdere artikelen, het gebruik van masterdata van producten of het automatisch in realtime dimensioneren van producten via een volume scanner. Het resultaat is een geoptimaliseerde doos met het juiste formaat voor elke bestelling. Met On Demand Packaging-oplossingen vindt dit proces automatisch en op schaal plaats.
  • z-Fold met eigen merk:
    z-Fold is niet alleen verkrijgbaar in bruin of wit, maar ook met een eigen opdruk. Hierdoor kunnen productmanagers de uitpakervaring en merkherkenning verder beïnvloeden door zowel aan de binnen- als buitenkant van de doos te bedrukken. Dit proces vindt plaats in de golfkartonfabriek, waar het unieke ontwerp van de klant in herhaalde patronen op het golfkarton wordt gedrukt.  
  • Scheurstrip:
    Hete lijm en tape worden vaak gebruikt om pakketten te maken en te sluiten, wat resulteert in een zeer veilige afdichting. Maar voor sommige klanten kan het moeilijk zijn om deze verpakkingen te openen, wat van invloed kan zijn op de uitpakervaring. Om dit op te lossen wordt het gebruik van perforatiestrips aanbevolen. In plaats van plastic voeringen te gebruiken voor de perforatiestrip, worden de perforaties direct op het golfkarton aangebracht tijdens het maken van de doos. Hierdoor kunnen eindklanten de doos gemakkelijk openen, terwijl de doos tegelijkertijd 100% recyclebaar blijft.‍
  • Easy Close plakstrip:
    In bijvoorbeeld de kledingsector kan het aantal retourzendingen oplopen tot ver boven de 20-30%.  Het hergebruiken van de originele doos voor retourzendingen is voor deze klanten die producten terugsturen een simpel, maar impactvol gemak. Een voordeel van op maat gemaakte verpakkingen is dat er bij het maken van de doos automatisch een optionele papieren sluitstrip kan worden aangebracht met lijm. Hierdoor kunnen eindklanten eenvoudig de papieren voering van de plakstrip verwijderen en de doos weer sluiten. Hierdoor hoeven eindklanten niet op zoek te gaan naar een nieuwe doos of geschikte verpakkingstape om de doos te sluiten voor retourzendingen. Dit is nog een krachtige manier waarop bedrijven de klantervaring kunnen verbeteren. 

Duurzaamheid is belangrijker dan ooit

Right-Sized Packaging On Demand-oplossingen bieden operations managers een betrouwbare en duurzame oplossing om automatisch op maat gemaakte bestellingen te maken. Deze focus op duurzaamheid resulteert in een minimaal golfkartonverbruik en de eliminatie van plastic tape en vulmateriaal. Omdat elke doos de juiste afmetingen heeft voor het product, wordt de gemiddelde verpakkingsgrootte tot wel veertig procent teruggebracht, wat ook resulteert in een drastisch lager schadepercentage. Bovendien resulteert een kleiner doosformaat in efficiënter ingeladen vrachtwagens en tot twintig procent minder vrachtwagens op de weg.

De milieubesparingen van dit proces zijn duidelijk, maar dat geldt ook voor de economische besparingen. Door het gebruik van verbruiksartikelen en verzendkosten te verminderen, behalen bedrijven doorgaans binnen slechts één tot twee jaar na de implementatie van on-demand verpakkingsautomatisering een positief rendement op hun investering. Daarom omarmen operationele en financiële leiders over de hele wereld op Right-Sized Packaging On Demand om duurzaam op te schalen en hun ESG- en financiële doelstellingen te halen. 

Fulfilmentactiviteiten opschalen met de X7®

Een van de meest prominente producten van Packsize in de e-commerce fulfilment sector is de X7, een volledig geautomatiseerde verpakkingsoplossing. De X7 kan automatisch tot 1.020 bestellingen per uur ontvangen, verpakken en labelen en zorgt ervoor dat bestellingen klaar zijn voor verzending zonder menselijke tussenkomst. In wezen stelt het unieke ontwerp van de X7 klanten in staat om betrouwbaar en duurzaam op te schalen, waarbij een hoge kwaliteitsstandaard wordt gehandhaafd en de uitpakervaring behouden blijft. Van automatische z-Fold-selectie tot een superieur doosontwerp en klantvriendelijke eigenschappen: Packsize is erg trots op de uitgebreide oplossing die de X7 biedt voor de e-commerce fulfilmentmarkt.

Of je nu doelstellingen op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG) wilt behalen, of je klaar bent om een revolutie teweeg te brengen in e-commerce-activiteiten, het Packsize-team kijkt ernaar uit om te bespreken hoe je jouw uitpakervaring kunt verbeteren en je prestaties op betrouwbare en duurzame wijze kunt opschalen. Ervaar het verschil door vandaag nog over te stappen op duurzame right-sized on-demand verpakkingen!

Jesse Nelson

Productmanager

Maak kennis met Jesse Nelson, een doorgewinterde productmanager bij Packsize die gespecialiseerd is in volledig automatische on-demand verpakkingsoplossingen. Met een diepgaand inzicht in de marktbehoeften en trends in de sector begeleidt Jesse multifunctionele teams bij het opstellen en uitvoeren van productstrategieën, van het begin tot aan de marktintroductie.

Zijn niet-aflatende focus op het afstemmen van productontwikkeling op de eisen van de markt bevordert samenwerking en innovatie binnen de organisatie. Maak contact met Jesse en ontdek meer over zijn expertise in het revolutioneren van de verpakkingsindustrie.

Verbeter je verpakkingsproces met de verpakkingsoplossingen van Packsize

Neem vandaag nog contact met ons op voor een persoonlijke analyse van uw verzendproces.