Het is geen geheim dat e-commerce een grote vlucht heeft genomen, zonder enige tekenen van vertraging. Om concurrerend te blijven, moeten topretailers een manier vinden om aan de toenemende vraag van consumenten te voldoen zonder in te leveren op kwaliteit en efficiëntie in het distributieproces. Het geheim? Automatisering.
Enkele van de meest succesvolle online retailers implementeren geautomatiseerde verpakkingsmachinesystemen in hun magazijnen om het verpakkingsproces te stroomlijnen en te verbeteren. On Demand Packaging® stelt bedrijven in staat om voor elke bestelling een doos op maat te produceren, precies wanneer ze die nodig hebben, waardoor ze tijd, geld en middelen besparen. In deze blog bespreken we hoe topretailers profiteren van verpakkingsautomatisering en hoe anderen er vandaag nog mee aan de slag kunnen.
Het lijkt misschien voor de hand liggend dat automatisering en snelheid hand in hand gaan. Door On Demand Packaging in hun magazijnen te implementeren, kunnen e-commercebedrijven meer bestellingen sneller en efficiënter de deur uit krijgen.
Zodra er een bestelling binnenkomt, identificeert en produceert een geautomatiseerd verpakkingsmachinesysteem binnen enkele seconden een doos op maat voor de bestelling. Dit verkleint de kans dat er een doos met een verkeerde maat wordt geselecteerd, een veel voorkomend probleem als je werkt met een beperkt aantal standaarddozen. Sommige machines, zoals de Packsize X7, kunnen alle functies uitvoeren die nodig zijn om een doos op maat voor je te maken, in te pakken en te verzenden, waardoor de noodzaak van door mensen verrichte handelingen in het verpakkingsproces wordt beperkt of zelfs overbodig wordt. Andere oplossingen, zoals de Packsize X5, kunnen tot wel 600 kant-en-klare opgezette dozen op maat per uur produceren.
De meeste grotere retailers hebben er echter baat bij om een combinatie van geautomatiseerde verpakkingsmachines en accessoires in hun processtroom te op te nemen. De toonaangevende retailer in western- en werkkleding Boot Barn heeft in het distributiecentrum een volledig geautomatiseerde oplossing geïmplementeerd met drie machinesystemen van Packsize. Met dit systeem kunnen ze elk uur meer dan 1000 bestellingen inpakken, labelen en in de vrachtwagen zetten.
Wanneer ze in een Packaging Process Flow worden geïmplementeerd, kunnen geautomatiseerde verpakkingsmachines het verpakkingsproces stroomlijnen, zodat er geen tijd meer wordt besteed aan het zoeken naar standaarddozen, de door mensen verrichte handelingen worden beperkt en er sneller meer bestellingen de deur uit gaan.
Bij het overwegen van automatisering zijn veel bedrijven bezorgd over het rendement van een grote kapitaalinvestering. Het is belangrijk dat belanghebbenden bij een project rekening houden met de algehele impact die het implementeren van deze systemen kan hebben. De gevolgen voor de verzending en andere besparingen zorgen ervoor dat de investering snel wordt terugverdiend en kunnen mogelijkheden bieden om de reikwijdte van een automatiseringsproject in zijn geheel uit te breiden. Hier zijn enkele voorbeelden van de manieren waarop geautomatiseerde verpakkingsmachines de bedrijfsresultaten positief kunnen beïnvloeden:
Standaarddozen kunnen duur zijn en zijn gemiddeld 40% te groot in verhouding tot de producten die erin worden verpakt. On Demand Packaging-machines maken gebruik van Z-Fold® (lange vellen golfkarton). Deze worden in de machine ingevoerd en perfect op maat gesneden tot het benodigde formaat doos voor elke bestelling. Dit zorgt ervoor dat je het meeste uit je golfkarton haalt, met zo min mogelijk afval. Performance Health ging na de implementatie van Right-Sized Packaging On Demand in niet meer dan zes maanden van standaarddozen in slechts 35 verschillende formaten naar de productie van meer dan 3000 unieke dozen op maat.
Z-Fold kan in grote hoeveelheden worden ingekocht, in de exacte formaten en hoeveelheden die je nodig hebt, waardoor je flexibeler kunt werken en minder risico loopt te veel in te kopen en je ongebruikte dozen moet weggooien. Verpakken op maat vermindert ook de behoefte aan vulmateriaal, zoals verpakkingschips en noppenfolie, en maakt deze vaak overbodig, waardoor je bespaart op de extra materiaalkosten die hiermee gepaard gaan.
Geautomatiseerde verpakkingsmachines zijn – de naam zegt het al – geautomatiseerd, wat betekent dat ze het aantal door mensen verrichte handelingen die nodig zijn om een bestelling door het magazijn te leiden en in de vrachtwagen te krijgen, verminderen. Voor veel bedrijven die te maken hebben met de gevolgen van het tekort aan arbeidskrachten, kan dit een enorm pluspunt zijn. Met On Demand Packaging kun je je huidige personeel bijscholen en de werkomstandigheden verbeteren, zodat je een meer ergonomische werkplek krijgt. TNT Deals, een e-commercebedrijf met multi-channel fulfillment, kon zijn arbeidskosten met meer dan 66% verlagen door slechts één X5-machine toe te voegen aan hun distributiecentrum. Dit alles terwijl de productiviteit en tevredenheid van de werknemers toenamen.
Automatisering vermindert ook de noodzaak om seizoensarbeiders in te huren, omdat automatisering kan meegroeien en de pieken in de vraag kan opvangen. Hierdoor kunnen bedrijven het merendeel van hun arbeidskrachten elders in het magazijn inzetten, waardoor ze geld besparen en de tevredenheid van hun werknemers toeneemt.
Bij verzendkosten gaat het om meer dan alleen het werkelijke gewicht, het volumegewicht en de afstand tot de bestemming. Vervoerders brengen ook extra kosten in rekening voor zaken als te grote pakketten, brandstoftoeslagen, bezorging aan huis en toeslagen voor bepaalde bezorggebieden. Verpakking op maat verlaagt de meeste van deze kosten door het aantal pakketten dat je verzendt en het formaat ervan te verminderen, waardoor de vracht- en transportkosten tot een minimum worden beperkt.We hebben onlangs de impact van verpakkingen op maat op de besparingen op uitgaande goederen geanalyseerd en ontdekt dat klanten van Packsize bij meer dan 11,6 miljoen distributieorders het kubieke volume van dozen gemiddeld met 42% hebben verminderd en 6% op transportkosten hebben bespaard.
Het lijkt misschien alsof de voordelen van geautomatiseerde verpakkingsmachinesystemen ophouden aan het einde van de reis van een bestelling door het magazijn. Uit onderzoek blijkt echter dat klanten meer belang hechten aan hun ervaring met verpakkingen dan je zou verwachten. Uit een enquête onder consumenten over verpakkingen bleek dat 85% de voorkeur geeft aan verpakkingen gemaakt van golfkarton in plaats van plastic. Nog interessanter is dat één op de drie consumenten zei dat ze hun positieve en negatieve ervaringen met verpakkingen delen met hun vrienden en familie.
Staples heeft de gevolgen van een negatieve klantervaring aan den lijve ondervonden. Nadat ze talloze klachten hadden ontvangen over hun te grote en verspillende verpakkingen, besloten ze daar iets aan te doen. Tegenwoordig gebruiken ze geautomatiseerde verpakkingsmachines van Packsize in al hun distributiecentra om hun verpakkingen te stroomlijnen en op maat te maken voor elke bestelling. Dit zorgt voor een snellere levering en een betere klantervaring. Ook CEVA Logistics heeft nu een perfect passende doos voor elke bestelling, wat resulteert in lagere transportkosten, een kleinere ecologische voetafdruk en een grotere klanttevredenheid.
In een wereld waarin de meeste mensen online winkelen, is verpakking een belangrijke factor in de manier waarop klanten je merk ervaren. Te grote dozen gevuld met vulmateriaal zorgen voor een negatieve ervaring bij het uitpakken in vergelijking met dozen op maat voor elke bestelling. Een verpakking op maat verkleint ook de kans op schade tijdens het transport. Het voorkomt dat artikelen in de doos gaan verschuiven, waardoor producten heelhuids op hun eindbestemming aankomen.
Voor bedrijven die hun verpakkingen echt naar een hoger niveau willen tillen, kun je een complete merkbeleving bieden door je dozen op maat te bedrukken met je logo of een eigen ontwerp. Dit voegt persoonlijkheid toe aan je verpakking en zorgt ervoor dat de klant zich meer verheugt op het uitpakken.
Hoewel bedrijven allerlei voordelen ervaren met geautomatiseerde verpakkingsmachines, is de impact op het milieu misschien wel het belangrijkste. Het is van cruciaal belang dat iedereen zijn steentje bijdraagt aan de bescherming van de gezondheid en de toekomst van onze planeet, maar het is vooral belangrijk dat bedrijven hier rekening mee houden in hun werkwijzen met betrekking tot verpakking en distributie. Plastic enveloppen en vulmateriaal lijken op dit moment misschien handig, maar als je bedenkt dat topretailers elk uur duizenden pakketten verzenden, loopt al dat plastic heel snel op.
Met Right-Sized verpakkingen kunnen bedrijven hun ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleinen en plastic uit hun verpakkingsproces verwijderen. Golfkarton is recyclebaar en kan steeds opnieuw worden gebruikt, en met verpakkingen op maat kunnen bedrijven de hoeveelheid materiaal die ze gebruiken tot een minimum beperken. Kleinere dozen nemen ook minder ruimte in beslag in de vrachtwagen, waardoor er meer bestellingen in passen en er minder vrachtwagens onderweg zijn. Ons onderzoek toont aan dat, wanneer dit consequent wordt gedaan, verpakken op maat één op de drie vrachtwagens kan elimineren, waardoor de dieseluitstoot aanzienlijk wordt verminderd.
In sommige gebieden zal duurzaamheid in het verpakkingsproces een wettelijke vereiste worden. Deze wetgeving zal in veel staten en landen over de hele wereld worden ingevoerd. Bedrijven kunnen hierop anticiperen door nu al te investeren in de duurzaamheid van hun verpakkingsproces .
Packsize is een bedrijf met een missie, gericht op het creëren van een gezondere planeet door slimme en duurzame verpakkingsautomatisering. Tot op heden hebben we meer dan 1,6 miljard Right-Sized dozen gemaakt en meer dan 9,5 miljoen pond aan CO2 bespaard (en dat neemt nog steeds toe). Met meer dan 20 jaar ervaring zijn wij experts in Right-Sized Packaging On Demand. Als je meer wilt weten over de manieren waarop je kunt beginnen met het automatiseren van je Packaging Process Flows en het verkleinen van je ecologische voetafdruk, neem dan vandaag nog contact op met onze verpakkingsexperts voor een evaluatie.
Neem vandaag nog contact met ons op voor een persoonlijke analyse van uw verzendproces.