In 2012 besloot Staples dat het tijd was om eens goed te kijken hoe ze de duurzaamheid van hun verpakkingen konden verbeteren. Staples realiseerde zich toen dat klanten niet tevreden waren met het ontvangen van hun artikelen in te grote, verspillende verpakkingen. Omdat er echter slechts beperkte formaten beschikbaar waren voor voorraaddozen, had Staples een meer op maat gemaakte oplossing nodig om bij elke bestelling een verpakking van het juiste formaat te kunnen leveren. Toen wendden ze zich tot Packsize, maar wat er ontstond was zelfs meer dan ze zich hadden voorgesteld.
De eerste oplossing die Packsize voor Staples installeerde, was het EM7®-verpakkingssysteem. Dit is de gouden standaard voor On Demand Packaging® en biedt maximale flexibiliteit, zowel voor de juiste maatvoering als voor de bescherming van producten. Omdat de EM7 vrijwel elk doosontwerp kan maken, kon Staples meteen beginnen met het op maat maken van dozen voor elke bestelling die door hun Warehouse Management System (WMS) binnen kwam.
Maar na jaren van samenwerking tussen Staples en Packsize groeide hun bedrijf en dus ook hun verpakkingsbehoeften. Dit leidde er uiteindelijk toe dat ze overstapten op de Packsize X4®. De X4 combineert vier geautomatiseerde functies in één verpakkingsmachine. Hij heeft ook de kleinste voetafdruk van de volledig geautomatiseerde productlijn van Packsize, wat betekent dat hij dozen van de juiste grootte snel en efficiënt kan snijden, rillen, lijmen en labelen terwijl hij minimale magazijnruimte inneemt. Op dit moment worden de multi-verpakkingsoplossingen van Packsize ingezet in alle 22 fulfillmentcentra van Staples.
"In de loop der jaren hebben de ingenieurs van Packsize, met input van het Staples-team, ons echt geholpen om het gebruik van golfkarton verder te verminderen. Dit stelt ons in staat om sneller en efficiënter te werken en zelfs meer bestellingen op tijd te krijgen voor levering de volgende dag", aldus Gonzalez.
Volgens Packsize Enterprise Account Manager Matt Hash kan de Packsize-oplossing bij Staples alleen maar blijven verbeteren en meegroeien.
"De Packsize-oplossing is extreem schaalbaar als het gaat om het Staples-netwerk en voor al onze klanten", aldus Hash. "We hebben de mogelijkheid om met onze klanten mee te groeien... en dat zal hen uiteindelijk in staat stellen om meer dozen met de juiste afmetingen te blijven produceren om aan hun [toenemende] vraag te voldoen."
Wanneer een klant online een bestelling plaatst bij Staples, komt de bestelling onmiddellijk binnen in hun WMS-systeem, dat bepaalt welk doosformaat nodig is voor de bestelling. De bestelling gaat dan door een algoritme dat bepaalt hoe snel deze verwerkt moet worden op basis van de afstand van de eindbestemming tot het distributiecentrum.
"Bij Staples streven we ernaar om een bestelling die vóór drie uur 's middags binnenkomt, de volgende dag te verzenden en bij de klant te bezorgen", aldus Gonzalez. "Dat vereist een hoge mate van precisie in onze magazijnen, en het vereist een zeer nauwkeurige cyclustijd voor een deel van de bestellingen. Met de software die we samen met Packsize hebben ontwikkeld, kunnen we de bestellingen prioriteren op het moment dat ze binnenkomen. We kijken naar de bestellingen die die avond het snelst moeten worden verwerkt. De software die we gezamenlijk hebben ontwikkeld bevat een zeer uniek algoritme dat deze bestellingen prioriteert en snel verstuurt voor onze klanten."
De bestellingen die het snelst moeten worden verwerkt, worden onmiddellijk naar de Packsize X4-verpakkingsmachines gestuurd, die binnen enkele seconden een doos van het juiste formaat voor de bestelling produceren, compleet met label. Deze dozen worden op karren geplaatst en bewegen zich automatisch door het magazijn, waar de juiste producten worden verpakt. Eenmaal verpakt, gaan de dozen naar de verzendafdeling waar ze een kwaliteitscontrole ondergaan, voorzien worden van een pakbon, worden verzegeld en vervolgens naar het verzenddok worden gestuurd. Ten slotte worden de bestellingen verzonden en vinden ze hun weg naar hun eindbestemming.
Hoewel het oorspronkelijke doel van Staples was om verspilling te verminderen en hun klantervaring te verbeteren, ondervonden ze ook veel extra voordelen tijdens het werken met Packsize. Een van de grootste verrassingen? Een oprechte samenwerkingsrelatie die aan beide kanten tot groei heeft geleid.
Rod Gallaway, nu CEO van Packsize, was de Senior VP Logistics and Operations bij Staples toen de samenwerking met Packsize begon.
"Ik denk dat veel bedrijven over partnerschappen praten, maar de samenwerking tussen Staples en Packsize is echt uniek en speciaal voor beide bedrijven", aldus Gallaway. "[Packsize] had vanaf het allereerste begin een ontwikkelingspartnerschap waarbij we ideeën inbrachten en probeerden hun problemen op te lossen. Maar aangezien het voor ons in veel gevallen een nieuwe ontwikkeling was, waren ze bereid ons te helpen om er een echt product van te maken. Packsize kon zich zo verder begeven op de e-commercemarkt."
Packsize werkte samen met Staples om een meervoudige verpakkingsoplossing te ontwikkelen die hielp hun duurzaamheidsdoelstellingen te overtreffen. Dit resulteerde in meer dan 20% vermindering van golfkarton, een reductie van 70% in vulmateriaal en een afname van 40% in de gemiddelde doosafmetingen.
"Bij Staples zijn we experts in de werkomgeving van onze klanten. Steeds meer klanten vertelden ons dat ze duurzamere verpakkingsoplossingen wilden. Daarom hebben we het tot een prioriteit gemaakt om innovatieve manieren te vinden om aan die behoefte te voldoen", aldus Gonzalez. "Als bedrijf nemen wij duurzaamheid zeer serieus. We hebben [Packsize] aan boord gebracht om overtollig afval te verminderen dat gepaard kan gaan met het verzenden van veel golfkarton. Als elke doos maar een halve centimeter of een centimeter of twee centimeter breder is dan nodig is, kun je zien hoe dat bij elkaar optelt. De oplossingen van Packsize helpen ons om veel afval dat in het milieu belandt, te verminderen. Ik denk dus dat al deze dingen echt hebben bijgedragen aan onze duurzaamheidsaanpak hier bij Staples."
In ruil daarvoor heeft Staples de afgelopen tien jaar waardevolle feedback aan Packsize geleverd, die heeft geleid tot groei en technologische verbeteringen.
"We waarderen de feedback die we van Staples hebben gekregen, waardoor Packsize door de jaren heen is kunnen evolueren en groeien, en we begrijpen dat onze oplossingen voor al onze klanten op een bepaalde manier zijn verbeterd dankzij de feedback die we hebben gekregen van Staples", aldus Hash.
Naast de geweldige samenwerking heeft Staples ook op andere manieren geprofiteerd van hun meervoudige verpakkingsoplossing. De operationele efficiëntie is verbeterd, waardoor de cyclustijd van verpakken is verkort en de algehele productiviteit en prestaties zijn verbeterd. De tevredenheid van werknemers is toegenomen dankzij een meer gestroomlijnde, ergonomische en geautomatiseerde verpakkingsworkflow. En misschien wel een van de meest verrassende voordelen was een vermindering van productschade.
Staples ondervond, net als veel andere Packsize-klanten, ook een vermindering van afval, opvulmateriaal en luchtvervuiling, als gevolg van minder vrachtwagens op de weg. Wanneer dozen het juiste formaat hebben, is er veel minder materiaalverspilling en het kopen van z-Fold®-golfkarton is goedkoper dan het kopen van extra grote voorraaddozen. Kleinere pakketten nemen ook minder ruimte in beslag in vrachtwagens, wat betekent dat er meer pakketten in één enkele lading kunnen worden verzonden.
"Door verpakkingen van het juiste formaat voor onze producten te gebruiken, voorkomen we niet alleen afval, maar verkleinen we ook onze totale ecologische voetafdruk, en dat is voor Staples net zo belangrijk als voor onze klanten", aldus Gonzalez.
Met duurzaamheid voorop in de gedachten van Staples en haar klanten, blijven zowel Staples als Packsize samenwerken om betere oplossingen voor de toekomst te vinden. Staples heeft duurzaamheidsdoelen voor de lange termijn, waaronder het verminderen van de CO2-voetafdruk van het bedrijf met 35% en het verminderen van afval met 90% in 2028.
"Staples heeft ambitieuze doelen gesteld op het gebied van duurzaamheid en we doen er alles aan om die te bereiken", aldus Gonzalez. “We gaan voor elektrische voertuigen. We gaan voor efficiëntere LED-verlichting in onze magazijnen. We gaan voor meer hernieuwbare energiebronnen om onze magazijnen van stroom te voorzien en dan gebruiken we natuurlijk de technologie van Packsize om ons te helpen die doelen te bereiken", aldus Gonzalez.
Staples is van plan om te blijven innoveren en samen te werken met Packsize, zowel voor het bevorderen van de toekomstige gezondheid van de planeet als voor het stimuleren van het toekomstige succes van hun bedrijf.
"We werken al aan een heleboel nieuwe ideeën samen met Packsize", aldus Gonzalez. "Ons bedrijf evolueert voortdurend. Onze klanten zoeken altijd naar nieuwe mogelijkheden. Naar de toekomst toe zullen we blijven profiteren van onze inzichten en expertise, en deze combineren met de nieuwste technologieën om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van onze klanten."
Gallaway benadrukte hoe de relatie de klanten van Staples en het milieu ten goede blijft komen.
"Hun bedrijf evolueert, klanten evolueren en ik twijfel er niet aan dat e-commerce zal blijven groeien. Daarmee veranderen de verwachtingen van klanten en bedrijven, en hoe meer we samen leren en innoveren, hoe meer oplossingen we in de toekomst kunnen bieden."
Packsize is de leider in duurzame, geautomatiseerde verpakkingsoplossingen op maat. Ze brengen een revolutie teweeg in de verpakkingsindustrie door innovatieve technologieën te ontwikkelen die de productbescherming verbeteren, de impact op het milieu verminderen en de operationele efficiëntie verhogen. Als partner en vertrouwd adviseur ontgrendelt Packsize het verborgen potentieel in de supply chain van zijn klanten en ontwerpen we op maat gemaakte processtromen die rekening houden met elke stap: van de magazijnvloer tot de handen van de consument.
Naast minder afval en meer duurzaamheid profiteren Packsize-klanten ook van een hogere verwerkingscapaciteit, lagere verzend- en DIM-gewichtskosten, besparingen op verpakkingsmateriaal en een vermindering van magazijnarbeid. Packsize maakt oplossingen op maat voor elke klant, zodat je een schaalbare, gestroomlijnde en kostenefficiënte packaging process flow krijgt waar jij, je klanten en de planeet van profiteren.
Kom meer te weten over hoe je met Packsize kunt samenwerken aan je eigen meervoudige verpakkingsoplossing door vandaag nog met een van onze verpakkingsexperts te praten.
Al meer dan 35 jaar is Staples een leider op het gebied van werkplekproducten en -oplossingen, met duizenden experts die hun intuïtie, expertise en ervaring gebruiken om het maximale te halen uit technologieën zoals automatisering en AI. Deze experts maken het werk gemakkelijker, slimmer en efficiënter voor bedrijven van elke omvang. Het bedrijf is actief in Noord-Amerika via e-commerce en directe verkoop en heeft zijn hoofdkantoor in de buurt van Boston, Massachusetts. Meer informatie over Staples is beschikbaar op www.staples.com.